Historia

Berners som bolag grundades 1925 och är idag en av Sveriges större privata återförsäljare inom Scania och Volkswagen Group. Men hur började resan? Följ med på en spännande historia bland radioapparater och lastbilar.

1920
Allt började med kontorsmaskiner
  • Berner & Co startas 1925 i Östersund, under en tid då transport främst sker med häst och vagn
  • Inriktningen var kontorsmaskiner och kontorsmateriel, men övergår sedan till tillverkning av radioapparater, och affärerna blomstrar under denna period

  • I slutet av 1927 ombildas firman till ett aktiebolag

  • 1928 tar Berners det stora steget in i bilbranschen och tecknar avtal med General Motors, där man får möjlighet att saluföra Oldsmobile, Buick och GMC lastbilar
1930
Berg-o-dalbanans decennium
  • Berners växer och blir återförsäljare av Opel som erbjuder betydligt billigare bilar än Buick och Oldsmobile. En kund på 30-talet kunde köpa en Opel för 2 625 kr.
  • Depressionen i Sverige påverkar siffrorna och de dystra tiderna pågår fram till 1934
  • Högkonjunkturen kommer och det sker en snabb förändring – många nya modeller lanseras som väcker stort intresse, däribland Opel Olympia, Kadett och senare Kapitän
  • För att bredda sortimentet sluts 1934 ett avtal med Gävle Velocipedfabrik om tillverkning för Berners räkning av en cykel med märket ”MASTER”, ett varumärke som inregistreras av Berners hos Patentverket
1940
Andra världskriget och fler bilmärken
  • Under krigsåren avstannar nästan bilimporten helt från General Motors, och eran med General Motors tar slut
  • Det tecknas ett nytt avtal med Scania-Vabis år 1943 för att bli återförsäljare av deras fordon, och Berners ger sig nu in på lastbils- och bussmarknaden i högre utsträckning
  • 1945 kommer freden och strax därefter blir Berners återförsäljare av Citroën, Morris och Willys Jeep
  • 1948 tecknar Scania-Vabis avtal med Volkswagenverk i Tyskland och därmed kommer den nu så populära Volkswagen in på marknaden
1950
Den expansiva fasen
  • Under 50-talet blir bilen vanligare, inte bara hos de allra rikaste. Hästar ersätts av traktorer på landsbygden
  • 1957 invigs Berners nya anläggning på Hofvallen i Östersund med en lokalyta på 5 300 kvadratmeter. Bygget kostade 3 miljoner kronor, och här kunde man skåda det allra senaste i modellväg från Volkswagen
  • Radioverksamheten fortsätter i form av en ny radiobutik i Östersund
  • Berners inrättar filialer för verkstad och service i både Sveg och Strömsund
1960
En epok till ända
  • 1960 ligger radioavdelningen i startgroparna för den väntade TV-rushen
  • Walther Rasteby tillträder som VD och vinner de anställdas förtroende och respekt och tar därmed över rodret in i en ny tid
  • Berners noterar ett unikt rekord i den tunga lastbilsförsäljningen år 1964 då man levererar inte mindre än 20 Scania-Vabis lastbilar till sina kunder
  • Under 60-talet är person- och lastbilar det stora verksamhetsområdet, men man säljer även motorsågar, båtar, båtmotorer och snöskotrar
1970
Nya bilmodeller
  • Omsättningen visar en brant stigande kurva och nådde år 1974 omkring 50 miljoner kronor
  • Under 70-talet dyker det upp fler modeller från Volkswagen som visar sig bli väldigt starka på marknaden nämligen Passat och Golf
  • Samhällets strukturomvandling gör bilen till en nödvändighet då många jobbar i, men bor utanför städerna
  • 1976 börjar Berners sälja Audi, och 1977 står en ny personbilsverkstad och utställningshall på plats på Hofvallen i Östersund
1980
Nyförvärv
  • 1983 förvärvas Bil & Bussföretagen i Sundsvall med filialer i Härnösand, Kramfors och Ånge vilket innebär att Berners blir en aktör som får ett utökat verksamhetsområde i mellannorrland
  • Utvecklingen runt tunga lastbilar och bussar kräver en utbyggnad som tillåter hela fordonskombinationer att tas in för service och reparation i ena änden, och släppas ut i andra änden
  • I slutet av 80-talet omsätter Berners-koncernen 555 miljoner och har ett medelantal anställda på 377 personer
1990
Ny VD
  • Berners blir år 1993 den första verkstaden i landet med behörighet att ”släcka tvåor”.
  • År 1995, efter 32 år som VD överlämnar Walther Rasteby taktpinnen till sin son Stefan Rasteby på posten som ny verkställande direktör för AB Berner & Co.
  • 1998 är Berners marknadsledare i Jämtlands län för samtliga produkter – personbilar, transportbilar, lastbilar och bussar.
  • Under 90-talet släpps många nya bilmodeller så som storsäljarna Audi A4, Audi A6 och nya versioner av Bubblan, även kallad Beetle.
2000
Tunga fordon blir till samt ägardelning
  • I januari 2001 sätts 30 gula bussar i trafik hos Stadsbussarna Östersund AB. Bussarna levereras av Berners och man kan stolt konstatera att det är den största enskilda ordern som företaget fått
  • All verksamhet gällande lastbilar och bussar på driftsorterna i Östersund, Sveg, Sundsvall, Härnösand och Sollefteå läggs samman i det nybildade bolaget Berner & Co Tunga Fordon AB
  • 2003 sker en ägarförändring då familjen Brolén övertar ägardelen till Motor AB Halland i Halmstad. Familjen Rasteby övertar samtidigt ägarskapet till AB Berner & Co och Berner & Co i Sundsvall AB
  • 2007 invigs Transportbilscenter på Hofvallen i Östersund
  • 2008 står även nya bilhallar för Audi och Volkswagen klara i Östersund vilket ger en rejäl förbättring av utställningsmöjligheterna
  • Även Skoda får bättre förutsättningar genom en anpassad utställningsyta i Östersund
2010
Mycket på gång inför framtiden
  • Åren mellan 2010-2020 kännetecknas av byggnation och expansion
  • Berners Däck & Bilvårdscenter byggs i både Östersund och Sundsvall, och nya hallar och verkstäder invigs på löpande band
  • Anläggningen i Birsta i Sundsvall innefattar nu både tunga fordon och lätta transportbilar och är därmed den första anläggningen i Sverige som inhyser både Volkswagen- och Scaniaprodukter i samma hus
  • 2015 installeras supermoderna Svanenmärkta tvättanläggningar i både Östersund och Sundvall. I de helautomatiska tvättarna återvinns allt spillvatten på ett effektivt och miljövänligt sätt, vilket betyder att vattnet i princip är drickbart efter reningsprocessen.
  • 2017 förvärvar Berners Åre Bilverkstad och i slutet av september det året invigdes den nya verkstaden i Åre.
  • Från och med slutet på 2019 kör Länstrafiken i Jämtland Scania-bussar och VW Crafter
2020
Miljö, digitalisering och 95 verksamhetsår som företag
  • Berners Person & Transportbilar i Östersund mottager en utmärkelse från Feelgood som Sveriges friskaste företag i Jämtland 2019
  • Berners blir återförsäljare av Ligier Mopedbilar och LV Elmopeder. Lanseringen blir en slags repris då företaget bedrev cykelförsäljning under 1930-talet samt mopedförsäljning under 1950/1960 och 1970-talet
  • I samarbete med Energifabriken invigs en RME tankstation i anslutning till Tunga Fordon i Birsta som gör det möjligt att ställa om befintliga fordonsflottor till förnybart bränsle och kraftigt minska klimatpåverkan med upp till 66 % lägre utsläpp
  • Hösten 2020 levereras de två första Scania etanol-lastbilarna i Östersund. Med det svenskproducerade biobränslet ED95 kan våra kunder minska sin klimatpåverkan med 90 %
  • Under 2020 påbörjas en ny, revolutionerande rutin för försäljning av bilar som innebär att kunder kan fullfölja en hel bilaffär digitalt. Detta blir starten på Berners digitaliseringsresa med kundens nya vanor i fokus
  • I januari 2021 meddelar VGS att Team Transport i Sundsvall vunnit ”Årets Team” hos Volkswagen Transportbilar
  • I oktober 2020 uppnår Berners hela 95 verksamhetsår som företag
  • I maj 2022 säljer den äldste brodern Jan-Eric Rasteby sina aktier till sina två bröder Stefan Rasteby och Mathias Rasteby som nu blir ensamma ägare