Provkörning

Vi provkör nya ID. Buzz

Den klassiska folkabussen har blivit eldriven. Så är nya ID. Buzz och ID.Buzz Cargo att köra.

Margareta Björk

Margareta Björk

Content Manager

Ny elektrisk minibuss

Modern, futuristisk och retro på samma gång. Volkswagens nya el-minibuss väcker bilminnen hos många med sin karakteristiska tvåtoniga lack, sin lättillgängliga design och fina köregenskaper. Vi provkör ID. Buzz och ID.Buzz Cargo hos Berners person- och transportbilar i Sundsvall.

Familjebilen ID. Buzz
Nya ID. Buzz är en rymlig el-minibuss med fem sittplatser. Den eldrivna familjebilen är byggd på Volkswagens MEB-plattform. Batteriet sitter djupt i golvet vilket gör bilen rymlig och bidrar till bättre väghållning.

En sak som förvånar vid provkörningen är framkomligheten. Minibussen är bakhjulsdriven men den tar sig minst sagt fram utan problem på alla väglag. Och den snäva svängradien imponerar.

- Den är supertrevlig att köra och känns pigg. Responsen är direkt både på ratt, gas och broms. Och den är stabil som ett strykjärn på vägen, säger Erik Ljungblom, säljare Volkswagen Transportbilar hos Berners.

”Det är världens bästa familjebil”, säger Erik Ljungblom, säljare Volkswagen Transportbilar hos Berners.

”Det är världens bästa familjebil”, säger Erik Ljungblom, säljare Volkswagen Transportbilar hos Berners.

Vad gillar du mest med ID. Buzz och ID. Buzz Cargo?
- Utsidan tycker jag är fantastisk. Det är något veteranigt över designen. Och köregenskaperna är fantastiska. Smart, tyst och rymlig. Den är den ultimata familjebilen, säger Erik Ljungblom, säljare Volkswagen Transportbilar hos Berners.

Du som redan har provkört ID.3, ID.4 eller ID.5 från Volkswagen kommer att känna igen dig när du sätter dig bakom ratten på nya ID. Buzz. De är lika varandra när det gäller både utformning av förarmiljön och köregenskaperna.

- Även om ID. Buzz är ganska simpel och har få grejer så saknar jag inget. Det finns två skärmar, en ratt och två pedaler, men det behövs inget mer, säger Erik Ljungblom.

"Många är rädda att en elbil ska vara krånglig."

Just enkelheten är något som är värt att lyfta fram. Det är bara att kliva in i bilen och köra iväg. Det finns ingen startknapp och nyckeln kan ligga kvar i fickan hela åkturen.

- Många är rädda att en elbil ska vara krånglig och att det är många reglage som man ska behöva ställa in. Men här är det bara att sätta foten på bromsen och vrida på grej så är du i gång, säger Erik Ljungblom, säljare Volkswagen Transportbilar hos Berners.

Vad har bilarna fått för respons?
- Alla som har kört dem säger att de är helt fantastiska. Det är lite tudelat på utseendesidan. Vissa tycker att de ser ut som leksaksbilar. Men någonstans ska det ju vara en framtidslook på dem. Jag tycker att de är stentuffa. Och det gör nog de flesta kunderna också, säger Erik Ljungblom.

Transportbilen ID. Buzz Cargo
Transportbilsversionen, ID. Buzz Cargo, finns med baklucka eller dubbla bakdörrar med eller utan fönster.

Den har plats för förare och två passagerare. Lastutrymmet rymmer 3,9 m3 vilket innebär att du får in två EUR-pallar bredvid varandra med en maxvikt på 630 kg.

Flera företag har redan beställt Cargo-versionen och bara i Sundsvall har Berners person- och transportbilar sålt över 100 stycken till olika verksamheter. Det är allt från kommuner och landsting och stora företag med stora vagnparker till enskilda firmor med bara en bil.

- Jag skulle säga att 95% är hantverkare. Elektriker, VVS:are och snickare är absolut vanligast, säger Erik Ljungblom, säljare Volkswagen Transportbilar hos Berners.

Leveranstiderna är lite olika beroende på vilken utrustningsnivå du väljer. En skåpbil med baklucka har kortast leveranstid. De kan, som det ser ut nu, levereras under första kvartalet 2023. Men i snitt har en ID. Buzz och ID. Buzz Cargo en leveranstid på ett halvår.

Räckvidd och laddning
Den vanligaste ställda frågan när det kommer till elbilar är den om räckvidden. ID. Buzz har 40 mils räckvidd med ett fulladdat batteri. Vinterklimatet minskar så klart räckvidden något och så gör även tung last. Hur mycket är svårt att få ett enkelt svar på då även förarens körstil spelar in.

- Det är klart att lasten påverkar räckvidden. Precis som det gör på en dieselbil. Men en dieselbil åker man och tankar och tänker inte mer på det. Procentsiffran som tickar ner i elbilen gör att man tydligare kan följa hur batteriet laddas ur vilken kan ses som stressande. Men det är en vanegrej, säger Erik Ljungblom, säljare Volkswagen Transportbilar hos Berners.

Batteriet kan laddas upp till 8o% på en halvtimme med en snabbladdare. Och på anslutna stationer behövs inga kort, brickor eller appar för att ladda utan laddningen startar direkt när kontakten pluggas in.

”Jag tycker att den känns väldigt modern. Även om den är lik ID.3, ID.4 och ID.5 så är ID. Buzz något nytt, något annat”, säger Erik Ljungblom, säljare Volkswagen Transportbilar hos Berners.

”Jag tycker att den känns väldigt modern. Även om den är lik ID.3, ID.4 och ID.5 så är ID. Buzz något nytt, något annat”, säger Erik Ljungblom, säljare Volkswagen Transportbilar hos Berners.

Finns det något som få vet om ID. Buzz?
- Den är extremt snabb att tina av eftersom det är fruktansvärt bra värme i den, om man jämför med en diesel- eller bensinbil. Det testade vi idag. Vi startade en ID.Buzz och en motsvarande dieselbil för att tina bort snö från rutorna med hjälp av klimatanläggningen. Efter 4 minuter hade 20 cm snö tinat bort från rutorna på vår ID.Buzz. För dieselbilen tog det 30 minuter. Det var riktigt häftigt, säger Erik Ljungblom, säljare Volkswagen Transportbilar hos Berners.

Topp tre med ID. Buzz

Vi listar det bästa

  • Enkelheten i körningen. Det är bara att sätta sig i och åka iväg.
  • Ljudnivån. Den är helt tyst och även väldigt isolerande från vägljud.
  • Looken. Just den här gulvita drar åt sig många blickar på stan. Ibland ser det nästan ut som att folk ska krocka omkring mig. Det är som att en Hollywood-kändis är ute och rör sig på vägen. Folk är väldigt intresserade.
Både ID. Buzz och ID. Buzz Cargo finns att provköra hos Berners person- och transportbilar i Sundsvall och Östersund.

Både ID. Buzz och ID. Buzz Cargo finns att provköra hos Berners person- och transportbilar i Sundsvall och Östersund.

Vill du också provköra ID.Buzz? Kontakta Berners i Sundsvall, Östersund eller Härnösand.