Artikel

Skistar väljer eldrivna transportbilar

Hur funkar eldrivet i snö och kyla? Skistar vågar se möjligheterna och välkomnar åtta nya ID. Buzz Cargo till fjällvärlden.

Margareta Björk

Margareta Björk

Content Manager

Skidjätten satsar på eldrivet

Kan man verkligen köra eldriven transportbil i snöig och kall fjällmiljö och varför gör Skistar det?

- Man måste våga ställa om litegrann, säger Per Granås, inköpschef på Skistar.

Först i Norrland
Per Granås, inköpschef på Skistar, tycker att det känns spännande att få bli bland de första i landet att köra runt i nya ID. Buzz Cargo från Volkswagen.

- Det är ett fantastisk fordon. Jag åkte elbil för första gången för sju år sedan och har haft samma känsla runt elektrifiering sedan dess. Det är en råkraft och du får en kraftfull bil som svarar direkt. Det är något helt annat än en fossildriven bil, säger Per Granås.

Skistar var snabba att ställa sig i kö när förbokningen av ID. Buzz Cargo öppnade och beställde åtta stycken direkt innan det ens fanns en möjlighet att provköra bilen. Under leveranstiden har de dock hunnit provköra den klassiska familjebilversionen ID. Buzz.

- Den är rapp, distinkt och tyst och det är något helt annat än en fossildriven bil, säger Per Granås, inköpschef Skistar.

Andra generationens elfordon
Skistar har över 300 fordon i sin verksamhet och de jobbar med olika leverantörer på olika destinationer. Men när det kommer till yrkesbilar har de nästan alltid jobbat tätt med Volkswagen i Sverige.

- Vi hade Caddys innan så ID. Buzz Cargo blir en förlängning av det. Vi behöver en bil av den kalibern. Cargo är andra generationens elfordon med vettigare räckvidd och den är lite mer påkostad, säger Per Granås, inköpschef Skistar.

Hur ska bilarna användas?
- De kommer företrädelsevis gå inom vår stug- och fastighetsavdelning i stugbyar lokalt i Vemdalen, Sälen och Åre. En bil kommer IT-avdelningen i Sälen att använda. Dessa kommer att gå förhållandevis korta turer. Och en hamnar på vår svenska eventavdelning. Den är utrustad med stolar fram i stället för soffa och är gjord för att åka mellan destinationerna och olika event som vi har, säger Per Granås, inköpschef Skistar.

Personalen på Skistar hamnar sällan i ett läge där de kör 20-30 mil non stop utan att ha tillgång till laddare. Det blir många kortare turer i och kring stugbyarna på destinationen. Så vissa av bilarna kommer inte ens att behöva laddas varje dag tack vare den generösa räckvidden.

- Vi har inte den där räckviddsångesten. Det är ingen fara för oss. En av de här bilarna, vår eventbil, kommer att gå långt. Där kanske vi får se om det är spänt att åka Sälen-Åre till exempel. Men då får vi ju stanna och ladda i så fall, säger Per Granås.

"Vågar Skistar så borde fler våga."

Omställning inget problem
Elektrifieringen kommer att betyda en omställning men med den stora volymen av bilar inom företaget finns det alltid en bil som passar för varje uppgift. Möjligheten att ta ett fossilt fordon vid en längre resa utan laddstopp finns fortfarande.

- Men i ärlighetens namn så kör jag aldrig mer än två timmar åt gången när jag kör bil. Sedan måste jag stanna och köpa kaffe eller gå på toaletten eller något liknande. Så jag tror inte att det är ett stort problem egentligen, säger Per Granås.

Vissa tror att eldrivna transportbil inte funkar i snö och kyla – vad säger du till dem?
- Våga rannsaka dig själv hur ditt användningssätt ser ut. Det går garanterat att hitta problem med att åka elbil i norrlandsmiljö. Det är jag helt säker på. Men man kanske måste våga att titta på det från andra håll och se vilka möjligheterna är istället, säger Per Granås, inköpschef Skistar.

PA Nellfors, säljare på Berners, tror att Skistar kommer att kunna känna sig trygga på fjällvägarna med sina ID. Buzz Cargo.

- De är magiskt stabila, jag har inte kört någon bättre bil på vintern. Jag har provat svarthalka och 40 centimeters drivsnö i Vemdalen, den forcerar allt, säger PA Nellfors, säljare Volkswagen transportbilar på Berners.

Framkomlighet & räckvidd 
Skistar har inte fullt ut hunnit testa framkomligheten med de tvåhjulsdrivna transportbilarna eller prestandan i minus 32 grader ännu. Men PA Nellfors tror inte att de behöver oroa sig.

- Det kommer att gå alldeles utmärkt. När det är som kallast får man tänka till lite och planera lite mer kring laddningen bara. Vågar Skistar så borde fler våga, säger PA Nellfors, säljare Volkswagen transportbilar på Berners.

Skistar har valt att utrusta alla sina fordon med alkolås som standard. I övrigt ser inredningen i bilarna lite olika ut beroende på användningsområde.

Skistar har valt att utrusta alla sina fordon med alkolås som standard. I övrigt ser inredningen i bilarna lite olika ut beroende på användningsområde.

Hur tänker ni kring fordon och hållbarhet?
- Vi jobbar med elbilar, elskotrar, elpistmaskiner och entreprenadfordon på el så vi är med i omställningen på alla ställen. Sedan handlar det bara om att hitta ett lämpligt användningsområde. Alla våra fordon måste ju inte längst upp på Björnen där det lutar som mest och serva det huset utan vi har möjlighet byta fordon internt om det skulle behövas, säger Per Granås, inköpschef Skistar.

Hur stor del av Skistars bilar är elbilar?
- Det är fortfarande en liten andel men vi är inne på en omställningsresa. Med de vi har beställt nu så går vi upp till strax under 15 elfordon av 300. Så vi har en bit kvar. Den stora utmaningen vi har är att nästan alla våra fossildrivna fordon är fyrhjulsdrivna. Och det är klart att det är en utmaning när det än så länge inte finns fyrhjulsdrivna elektrifierade fordon av den här karaktären, säger Per Granås.

När den fyrhjulsdrivna ID. Buzz Cargo har produktionsstart så kommer Skistar att vara tårna igen.

- Men vi kan inte vänta på elektrifieringen tills vi har det perfekta fordonet utan vi måsta agera ändå. Våra hållbarhetsmål väger tyngre än huruvida vi får åka omkring i något som är tvåhjulsdrivet för en stund, säger Per Granås.

Laddning på orterna
Skistar har löst laddningen efter hur läget ser ut idag och har tänkt växla upp allteftersom elbilarna blir fler. De har flera laddboxar på sina olika destinationer. Både publika och laddare bakom kulisserna.

- Har vi har två eller tre elektrifierade yrkesfordon per destination så är det inget problem. Har vi 23 i framtiden så kommer vi behöva se över vår infrastruktur, säger Per Granås, inköpschef Skistar.

Varför valde Skistar ID. Buzz Cargo? ”Det är en elektrifierad bil i rätt storlek som passar oss”, säger Per Granås, inköpschef Skistar.

Varför valde Skistar ID. Buzz Cargo? ”Det är en elektrifierad bil i rätt storlek som passar oss”, säger Per Granås, inköpschef Skistar.

Fler företag som elektrifierar sina bilparker är Jemtel och Golv Ettan läs mer om deras upplevelser på länkarna.