Artikel
Sant och falskt om elbilar
Vad är sant och vad är falskt? Vi reder ut de vanligaste myterna kring elbilar.
Margareta Björk
Content Manager
Vilka myter stämmer?
Vilka påståenden stämmer kring elbilars räckvidd, infrastrukturen för laddning och batteriets hållbarhet? Vi bekräftar eller slår hål på de 5 vanligaste myterna om elbilar.
Myt 1: Elbilar har kort räckvidd
Att räckvidden är kort är en myt som lever kvar från när de första elbilarna kom ut på marknaden. Utvecklingen av nya modeller och kraftfullare batterier har gått otroligt snabbt. Nu kan du ta dig längre sträckor utan problem.
Räckvidden varierar så klart en del mellan biltillverkare. För elbilar på den svenska marknaden sträcker sig räckvidden mellan cirka 10-70 mil. De vanligaste elbilarna från Volkswagen, Audi, Skoda och Cupra tar sig i genomsnitt 50 mil på en laddning.
Hur många mil behöver du köra för dina vardagsärenden? De flesta svenska hushåll, 90 procent, kör mindre än 10 mil om dagen.
"En genomsnittlig bil står parkerad ungefär 23 timmar per dygn."
Myt 2: Elbilar tar lång tid att ladda
Vissa oroar sig för att det ska ta lång tid när man laddar sin elbil och att det skulle kunna bli ett problem i vardagen. En genomsnittlig bil står parkerad ungefär 23 timmar per dygn enligt Energimyndigheten. Det borde innebära att det finns gott om tid att ladda sin bil.
Elbilsanvändare lär sig ofta att ladda sin bil på samma sätt som de laddar en mobiltelefon, till exempel när man är hemma och sover eller under arbetsdagen. Så tiden det tar att ladda behöver inte vara ett hinder för att köpa en elbil.
Så, hur lång tid tar det att ladda en elbil? Laddtiden påverkas av flera olika faktorer. Till exempel storlek på batteriet och väderförhållanden. Det som dock påverkar laddtiden mest är laddstationens kapacitet. Det finns olika laddningsnivåer och ju högre nivå desto snabbare kan den ladda din elbil.
- Laddnivå 1. Att koppla in kabeln som kom med elbilen i ett vanligt hushållsuttag är den lägsta nivån och det långsammaste sättet att ladda en elbil. Ett hushållsuttag levererar upp till 2,3 kW (10 A) vilket motsvarar 4 till 5 mils räckvidd per timme. Att ladda batteriet fullt tar upp till ca 24 timmar. Denna typ av laddning är inget vi rekommenderar eftersom vanliga eluttag och kablar oftast inte är dimensionerade för hög belastning under lång tid.
- Laddnivå 2. En laddbox för hemmabruk monterad på husväggen ger en säker och effektivare laddning. Ungefär 5-15 gånger snabbare än laddning via ett vanligt uttag. Det tar ungefär 5-8 timmar att ladda bilen med hjälp av en laddbox.
- Laddnivå 3. Snabbladdning är som det låter – snabbast, vilket gör snabbladdare utmärkta för kortare stopp på laddstationer eller utanför butiker. Snabbladdarna har mycket högre spänning och laddar din elbil på cirka 20-40 minuter.
Vill du veta exakt hur snabbt en viss bil kan laddas vid olika effekt – kolla upp bilen i en konfigurator. Till exempel Volkswagens eller Skodas konfigurator.
Evboxs märkesoberoende konfigurator har laddningstider för i princip alla elbilar på marknaden.
Hur många mil kör du per dag? 90 procent av svenska hushåll kör mindre än 10 mil om dagen.
Myt 3: Det finns inga laddstationer utanför storstäderna
Att det bara finns tillgång till laddstationer i städerna stämmer inte. Laddinfrastrukturen utvecklas ständigt och i slutet av 2023 fanns 4.720 publika laddstationer i Sverige med 34.064 laddpunkter, varav 2.987 med snabbladdning.
Med det sagt så behövs det helt klart fler laddstationer för att möta en växande efterfrågan. Och fler laddstationer kommer det att bli.
Tätast mellan de publika laddstationerna är det så klart i Stockholm, Göteborg och Malmö men laddinfrastrukturen utvecklas även i norra Sverige och i inlandet. I Jämtland och Västernorrland finns det till exempel 727 respektive 576 laddpunkter (2023).
Dessutom finns möjligheten till laddning hemma i större utsträckning utanför städerna där man kan installera en egen laddbox på husväggen.
Har du långa pendlingsavstånd i din vardag är det så klart viktigt att det finns laddstationer längs vägen. Är du orolig för att laddnätet inte är tillräckligt utbyggt de sträckor som du åker kan du kolla en laddnätskarta och räkna på var du skulle behöva stanna för att ladda.
De flesta som räknar på det och undersöker var laddstationer finns brukar bli överraskade över hur långt man faktiskt klarar sig på de stationer som redan finns. Det kan till exempel finnas en snabbladdstation vid en passande matbutik på vägen hem där du skulle kunna stanna för att handla och ladda din elbil.
"Hur batteriet laddas och sköts påverkar batteriets livslängd."
Myt 4: Batterier i elbilar har kort hållbarhet och är dyra att byta
Myten om den dåliga hållbarheten på elbilarnas batterier stämmer inte, men myten om den höga kostnaden att byta dem stämmer.
Ny forskning från Recurrent Auto visar att högvoltsbatterierna håller bättre och åldras mindre än vad många trott. I deras studie av 15.000 elbilar från årsmodell 2011 och framåt kom man fram till att bara 1,5 procent har behövt byta batteri.
Den största försämringen av batteriet sker under bilens 3.200 första mil, sedan försämras batteriet i regel väldigt lite fram till 16.000 mil. De flesta elbilar har 90 procent av batterikapaciteten kvar vid 16.000 mil.
När det gäller batteriets hållbarhet så brukar de flesta biltillverkare ange en ungefärlig livslängd på batteriet i elbilarna, normalt strax under tio år.
Ofta kan man få längre garanti på batteriet än på själva bilen när du köper en ny elbil idag. 5-8 år är inte ovanligt, vilket innebär att tillverkarna räknar med att batteriet kommer hålla längre än många andra av bilens komponenter.
Ett högvoltsbatteri i en elbil förväntas hålla i minst 8-10 år eller 10.000-20.000 mil, beroende på hur batteriet skötts. Ett nytt batteri skulle rent tekniskt kunna hålla i upp till 20 år, men många elbilsmodeller har inte funnits så länge ännu så det får framtiden visa.
När vi pratar om elbilens batterier gäller det att skilja på bilens hjärta, högvoltsbatteriet, och det mindre systembatteriet på 12 volt. Systembatteriet som ger ström till olika bekvämlighetfunktioner i bilen kan behöva bytas ut efter en tid med det är inte lika kostsamt, det kostar några tusenlappar att byta.
Priset för att byta högvoltsbatteriet varierar från 53.000 kronor till 500.000 kronor på olika elbilar.
Men idag finns det även tekniker för att byta ut delar i batterier för att få en ännu längre hållbarhet.
Hur batteriet laddas och sköts påverkar batteriets livslängd och det finns flera saker att tänka på när du laddar din elbil. Så kan du påverka batteriets livslängd:
- Ladda bara till 80%. Att ladda bilen till 80 procent sliter mindre på batteriet än om det laddas fullt. Många tillverkare rekommenderar att batteriet bara laddas fullt inför längre resor.
- Kör direkt efter fulladdning. Om batteriet är fulladdat, bör du använda bilen direkt. Låt inte batteriet att stå still för länge med full spänning.
- Låt inte batteriet ladda ur. Undvik att låta batteriet bli helt urladdat eftersom det sliter på batteriets kapacitet.
- Minimera snabbladdning. Om du snabbladdar bilen ofta så kan också det slita på batteriet.
- Tänk till vid värme & kyla. Bilen bör inte vara för kall eller för varm vid laddning. Vid kallare än 20 minusgrader under en längre period kan batteriet ta skada. Och parkera gärna i skuggan när det är extra varmt ute, vid laddning bör temperaturen i batteriet inte överstiga 40 grader.
Audi Q8 e-tron har generellt en räckvidd på upp till 490 km. Vid -10 grader minskas räckvidden till cirka 411 km.
Myt 5: Elbilar fungerar inte på vintern
Att elbilar inte skulle klara en svensk vinter är en myt. Faktum är att elbilar har den fördelen att de startar oavsett hur många minusgrader det är.
En annan fördel är att elbilar, till skillnad från fossilbilar där kupén värms av överskottsvärme från förbränningsmotorn, har en värmepump som gör att kupén värms upp snabbare.
Men man får räkna med att räckvidden och laddhastigheten påverkas av hur många minusgrader det är ute. Dock påverkas alla fordon, oavsett hur de drivs, av kylan och yttre faktorer.
Det är stor skillnad mellan olika elbilar hur mycket vinterkylan påverkar räckvidden.
I svenska räckviddstester har man kommit fram till att räckvidden är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid (vid uppvärmd bil). Vid kallstart påverkas räckvidden ytterligare.
Det norska motorförbundet NAF har testat hur långt 31 olika elbilsmodeller kan köra i skandinaviska vinterförhållanden med temperaturer mellan 0 och minus 10 grader. Det testet visade att bilarna tappade mellan 11-32 procent i räckvidd.
Men det finns knep att ta till för att maximera räckvidden på vintern.
- Förvärm bilen med ström från elnätet.
- Parkera i ett uppvärmt garage.
- Undvik kraftiga accelerationer och inbromsningar.
- Sänk värmen i kupén och kompensera i stället med stol- och rattvärme.
- Planera in längre laddstopp.
- Ladda vid varje tillfälle, till exempel utanför affären, jobbet och under kaffepausen.
Läs även vår artikel om hur du får en enkel vardag med elbil.
FAQ
Vanliga frågor om elbilar
Hur ofta behöver batteriet i en elbil bytas?
Inte alls ofta. Genomsnittlig livslängd för högvoltsbatteriet i en elbil förväntas vara minst 8-10 år eller 10.000-20.000 mil, beroende på användningsmönster, klimat och underhåll. Men eftersom tekniken ständigt utvecklas så skulle ett nytt batteri rent tekniskt kunna hålla upp till 20 år, men många elbilsmodeller har inte funnits så länge ännu så det får framtiden visa.
Hur lång tid tar det att ladda en elbil?
Hur lång tid det tar att ladda bilens batteri fullt beror på hur du väljer att ladda den. Laddning med snabbladdare tar cirka 20-40 minuter. Laddning via laddbox hemma tar cirka 5-8 timmar och laddning via ett vanligt hushållsuttag kan ta upp till cirka 24 timmar eller mer.
Funkar elbilen på vintern?
Ja, en elbil startar enkelt på vintern. Men räckvidden förkortas och laddningshastigheten blir långsammare.