Det är inte så kul att sätta sig i en kall bil.

Artikel

Värm upp bilen med el eller bränsle

Motorvärmare, kupévärmare eller parkeringsvärmare? Här får du en snabblektion i våra vanligaste biluppvärmningssystem.

Margareta Björk

Margareta Björk

Content Manager

Motorvärmare, kupévärmare eller parkeringsvärmare?

Att förvärma din bil är snällt mot motorn, miljön och kalla händer. Bor du i norra eller mellersta Sverige och kör bil regelbundet så är någon form av biluppvärmningssystem minst sagt att föredra. Det finns några alternativ – vi guidar dig.

Fördelar med att använda motorvärmare, kupévärmare eller parkeringsvärmare:

  • Slipper skrapa isiga rutor. Parkerar du utomhus är det svårt att komma undan att sopa av bilen med en snöborste. Men isskrapningen blir ett minne blott.
  • Varm bil direkt från start. Du behöver inte huttra den första delen av resan utan kan sätta dig i en lagom varm bil direkt.
  • Bättre för miljön. En varm motor drar mindre bränsle än en kall. Det betyder att utsläppen av koldioxid och ett flertal andra miljö- och hälsoskadliga ämnen minskar.
  • Sparar pengar. Mindre bränsleförbrukning betyder att du inte behöver tanka lika ofta.
  • Sparar tid. Att skrapa rutor kan ta riktigt lång tid. Den tiden kan du lägga på annat om ditt biluppvärmningssystem har gjort rutorna is- och imfria.

Här kommer en snabbkurs i biluppvärmningssystem:

"Vill du spara pengar gäller det att använda motorvärmaren på rätt sätt."

Motorvärmare
En klassisk elektrisk motorvärmare ansluts till ett eluttag. Genom det får bilen kraft att förvärma motorn och tack vare det slits motorn mindre, avger mindre farliga utsläpp och blir en behagligt varm bil redan från start.

Dessutom kan du spara en slant eftersom värdet av den sänkta bränsleförbrukningen nästan alltid överstiger elkostnaden. Men vill du spara pengar gäller det att använda motorvärmaren på rätt sätt. Värm inte motorn under en längre tid än nödvändigt. Energimyndigheten har några förslag på hur man kan tänka:

  • Är det kallare än -15° C bör motorvärmaren slås på 1,5 timmar innan du ska åka iväg.
  • Vid –10°C ska du köra motorvärmaren i cirka 1 timme.
  • När temperaturen ligger kring 0°C ska du värma bilen i 1 timme.
  • Ända upp till +10° C är det lönsamt att använda motorvärmaren då 30 minuters uppvärmning före start ger en märkbar bränslebesparing.


Kupévärmare
Kompletterar ofta motorvärmaren och har en elektriskt motordriven fläkt som värmer luften i kupén. Den används alltså i komfortsyfte, men ger också imfria och isfria rutor vilket leder till säkrare körning.

En kupévärmare köper och monterar du enkelt själv. Idag finns vanligtvis ett eluttag på passagerarsidan där man sätter stickkontakten till kupévärmaren. Om din bil inte har något sådant eluttag så kan du vända dig till din närmaste bilverkstad för att få hjälp.

En sak som man kanske inte tänker på är att kupévärmaren kan dra upp till tre gånger mer el än motorvärmaren. Så om man inte vill förlora den ekonomiska vinsten från motorvärmaren så får man tänka till när man använder kupévärmaren. Den behöver kanske inte användas när det är lite mildare vinterväder till exempel.

Att förvärma motorn gör att motorn slits mindre, avger mindre farliga utsläpp och blir behagligt varm redan från start.

Att förvärma motorn gör att motorn slits mindre, avger mindre farliga utsläpp och blir behagligt varm redan från start.

Parkeringsvärmare
Till skillnad från motor- och kupévärmare förvärms motorn här med hjälp av bilens bränsle. Parkeringsvärmare finns till både bensin- och dieseldrivna fordon och är oftast ett tillval vid nybilsbeställningar. Det går så klart även att installera en parkeringsvärmare i efterhand hos en auktoriserad verkstad.

Se till att främst använda parkeringsvärmaren när du ska köra en lite längre sträcka. Kör du för korta sträckor efter att ha använt parkeringsvärmaren kan det göra att batteriet laddas ur. En tumregel brukar vara att du ska köra bilen lika lång tid som värmaren används. Då återladdas batteriet med lika mycket energi som parkeringsvärmaren förbrukar.

Eluppvärmda rutor och speglar
Funktionen kan enbart startas om motorn är i gång och används för att få bort is och imma från bak- och framrutan samt ytterbackspeglarna. Än så länge är eluppvärmda rutor och speglar vanligen ett tillval i samband med nybeställning av en bränsledriven bil.

Med eluppvärmda rutor och speglar tinar isen bort snabbt.

Med eluppvärmda rutor och speglar tinar isen bort snabbt.

Fel på värmesystemet?

Här är 5 tecken att hålla koll på

Har din bil ett eller flera av dessa symptom kan det vara fel på värmesystemet. En auktoriserad verkstad kan hjälpa dig att göra en felsökning och kontrollera din bils värmesystem. Visar det sig att något behöver åtgärdas är du och din bil på rätt plats för att få det fixat snabbt.

  • Systemet låter konstigt och mer än vanligt.
  • Det luktar konstigt när du slår på värmen i bilen.
  • Fläkten fungerar inte alls eller bara i ett visst läge.
  • Det läcker kylvätska.
  • Värmaren blåser inte in varm luft efter att motorn värmts upp.