Provkörning

Maxad körglädje med Moonbikes

Vi sätter den nya eldrivna snowbiken på prov i det jämtländska vinterlandskapet.

Margareta Björk

Margareta Björk

Content Manager

Vinterlek med gott samvete

Den första 100% eldrivna snowbiken från de franska alperna har landat i Norrland. Den är lätt att köra, transportera och förvara. Dessutom erbjuder den stor körglädje med minimal miljöpåverkan. Här kan du läsa allt om hur snowbiken från Moonbikes är att köra.

Nu kan du utforska naturen i vinter utan att störa den. Utan buller och avgaser får du en uppslukande vinterupplevelse på naturens villkor. Utan att göra avkall på en rolig körupplevelse. Vi provkör nya eldrivna snowbiken från Moonbikes.

Vi hämtar vår snowbike på Berners i Östersund. En snowbike från Moonbike är bara 70,5 cm bred och kan likt en cykel enkelt passera genom dörröppningar samt transporteras med hjälp av dragkrok eller på en pickup. 

Vi lastar enkelt in den i en ID. Buzz Cargo från Volkswagen som tar oss till Valne i Krokoms kommun. Här ska vi äntligen få provköra och uppleva det senaste inom motordrivna vinterupplevelser.

Förutsättningarna för dagen är någon minusgrad, snön som tidigare tinat har fått en liten tunn skare. De ideala förutsättningarna för att köra snowbikes är annars en stabil och lite hård botten och 20-25 cm nysnö.

Om man kör på för hårt underlag, till exempel en packad skoterled, så kan upplevelsen bli en aning vinglig. Snowbiken kommer mer till sin rätt när man kan surfa runt i ett rejält lager okörd mjuk nysnö.

- Vi brukar säga att man kan köra i upp till 30 cm snö. Och skulle du köra fast med en snowbike är det inget problem. De väger nästan ingenting så det är bara att lyfta loss den, säger Mattias Nilsson, Business developer manager, Moonbikes Sverige.

En snowbike från Moonbike väger bara 87 kg med ett standardbatteri. Så Fredrik Gustavsson, som jobbar som säljare/hallvärd på Berners i Östersund, kan enkelt lasta ur vår snowbike ur bilen och börja köra direkt när vi nått vår slutdestination.

"Den är starkare än den ser ut. Och går riktigt bra."

På en snövit okörd åker ska vi få testa vad den eldrivna snowbiken går för.

Fredrik Gustavsson, som har åkt mycket skoter i sitt liv, erkänner att han har undrat hur pass snowbiken kommer att kunna mäta sig när det gäller körupplevelsen. Efter en dryg timme på snowbiken är han övertygad.

- Det är svinskoj, det är bara glädje, säger Fredrik Gustavsson, säljare/hallvärd, Berners.

Var det något som förvånade dig?
- Ja, just körglädjen. Och att det är en sådan pass effekt på den. Den är starkare än den ser ut och går riktigt bra, säger Fredrik Gustavsson, säljare/hallvärd, Berners.

Moonbikes representant i Sverige, Mattias Nilsson, tycker att det svårt att sätta ord på körupplevelsen - man måste uppleva den själv.

- Alla som har kört en snowbike från Moonbikes säger att det inte alls var som de förväntade sig. Det går inte att säga hur det känns. Men mungiporna brukar fastna uppe vid örsnibbarna på alla som provkör, säger Mattias Nilsson, Business developer manager, Moonbikes Sverige.

Snowbiken räcker gott och väl för både lek och transport. Den går drygt 40km/h och har en räckvidd på upp till 3 timmar med PowerPack-tillägget.

Hur ska man använda snowbiken?
- Det är allt från att ta sig från a till b. Likväl som att det är en rolig sak att leka med. Du skulle till exempel kunna ha en snowbike om du har en stuga och ska ut och fiska till exempel. Du kan sätta dig på en sådan här och åka ut och sätta dig och pimpla ett tag. Det funkar jättebra. Så den fyller flera funktioner. Att transportera sig med elbilar ligger i tiden. Så varför inte välja eldrivet för vintertransporter, säger Fredrik Gustavsson, säljare/hallvärd, Berners.

En snowbike från Moonbike registreras som en snöskoter med registreringsskylt och det är samma regler för den som för en snöskoter. Men eftersom den både är smalare och lättare blir den lättare att manövrera än en skoter.

Moonbikes har hittills fått bra respons för sina snowbikes och det är nu säsongen drar igång på allvar, nu när snön äntligen kommit.

"Det bästa med snowbiken är lekfullheten."

Några features som är värda att lyfta fram är att alla snowbikes har back och en riktigt bra framlykta. Det finns flera olika växlar beroende på hur du vill köra. Du kan välja att köra på låg, medel eller sportläge. Och det märks ganska stor skillnad på hur man har ställt in växeln. Hur den reagerar på gaspådraget. Fredrik Gustavsson är glatt överraskad efter provkörningen:

- Jag tycker att det varit över mina förväntningar rejält. Det bästa med snowbiken är lekfullheten. Att du kan ligga och surfa på snön. Jag vet inte hur jag ska förklara det. Man ska nog testa det för att förstå det. Många tycker ju om att åka elsparkcykel och kickbikes. Och det här är ju lite som det fast på snö, säger Fredrik Gustavsson, säljare/hallvärd, Berners.

På Berners i Östersund anläggs just nu en bana där alla som vill kommer att kunna få provköra en snowbike från Moonbike. Så att alla verkligen kan få testa den själv.

Vem kommer att köpa en Moonbike?
- Alla som vill ha roligt. Vissa använder dem för transport vid någon fjällstuga. Vissa har köpt dem bara för rent nöje. För att de tycker att det är fantastiskt att åka runt nästan helt ljudlöst i naturen. Det är ju en upplevelse bara i sig. När man hör hur snön faller. Det gör du inte om du sitter på en vanlig snöskoter, säger Mattias Nilsson, Business developer manager, Moonbikes Sverige.

En 100% eldriven snowbike innebär en tystare och avgasfri åktur. Men hur tyst är den egentligen?

- Den är jättetyst. Det är ju en fröjd också att slippa motorljudet som många kanske blir irriterade på. Den är helt ljudlös, säger Fredrik Gustavsson, säljare/hallvärd, Berners.

Du kan även kontakta våra anläggningar i Östersund eller Sundsvall för att boka en provkörning.