Familjen Axelstén fixade en helhetslösning med elförsörjning med solceller och laddbox i ladan på tomten när de köpte elbil.

Artikel

Kenneth laddar från solpaneler på taket

Storleken på bagageutrymmet och märket på bakluckan gjorde att det blev just en ID.4 från Volkswagen.

Margareta Björk

Margareta Björk

Content Manager

Så funkar livet med elbil

Ett par mil utanför Kramfors bor Kenneth Axelstén med sin fru Madeleine och två av deras fyra barn. Kenneth jobbar med kundvård på Folksam och Madeleine är hemkunskapslärare och de kör de cirka två milen till jobben i Kramfors varje dag i sin nya elbil från Volkswagen.

Kenneth hämtade ut sin svarta ID.4 GTX i slutet av april 2022 på Berners person- och transportbilar i Sundsvall. Det första han gjorde efter han hämtat bilen var att stanna till på OKQ8 i Timrå.

- Jag klev ur och ställde mig en bit ifrån och bara tittade på den, sedan gick jag runt och tittade på den från andra sidan och så flinade jag. Sedan satte mig i bilen och körde vidare, skrattar Kenneth Axelstén.

Han har köpt en helt ny bil en gång tidigare, då av ett annat märke och bränsletyp. Den gången lämnade han tillbaka bilen efter bara 600 mil eftersom den stod mer på verkstaden än hemma på gården. Den här gången är det helt annorlunda.

Familjen Axelstén fixade en helhetslösning med elförsörjning med solceller och laddbox i ladan på tomten när de köpte elbil.

Familjen Axelstén fixade en helhetslösning med elförsörjning med solceller och laddbox i ladan på tomten när de köpte elbil.

- Den är helt sanslös. Vi är så nöjda. Bilen går bra och laddningen räcker bra. Det beror så klart på hur man kör men jag har inget att klaga på, säger Kenneth Axelsten.

När han jämför den nya elbilen mot sina tidigare bränslebilar så upplever han en stor skillnad.

- Jag tycker att elbilen är en stor förbättring gentemot bensin- och dieselbil. Framför allt så är det mycket bättre komfort. Jag kommer aldrig mer att köpa en bränslebil, det kan jag säga. Från början hade vi lite räckviddsångest, men det kommer man över ganska fort och då finns bara fördelarna kvar, säger Kenneth.

"Jag kommer aldrig mer att köpa en bränslebil."

Vad är det bästa med att köra elbil?
- Komforten och att den är så tyst - det är det absolut bästa. Sedan blir ju milkostnaden mycket lägre och det tycker jag att man har tillbaka. Vi betalade mer i månaden för vår dieselbil som drog 0,8 milen. Vi betalade över 9500 kr i månaden för den med skatter, drivmedel och avbetalningar. Nu betalar vi ungefär 6900 kr.

Hela familjen tycker att det är bekvämt att kunna ladda bilen hemma på natten eftersom det gör att de aldrig behöver stanna och ladda på dagtid. Och de behöver sällan ladda någon annan stans än hemma.

- En gång har jag snabbladdat. Den laddstolpen hittade jag med hjälp av appen We Charge. Jag och barnen skulle köpa ett verktyg på Jula i Örnsköldsvik. Då hade jag bara 16 mil kvar på bilen. Så innan vi åkte tillbaka passade vi på att ladda på snabbladdaren vid McDonalds medan vi käkade. Det funkade bra, säger Kenneth.

Hemma sitter laddboxen just nu i det gamla stallet. Men det är en flyttbar lösning som kan placeras lite vart man vill bara man har tillgång till ett trefasuttag med en handske.

Allt började med att familjen kontaktade Svenska Energihem som kom och gjorde en offert. De satte sedan upp 44 solpaneler på ladans tak.

Det var Energihem som rekommenderade familjen att vända sig till Jämtkraft för att teckna ett produktionsavtal. Där kunde de spara sin överproduktion och få ersättning för den under vinterhalvåret då elräkningen är som dyrast. Energihem hjälpte även till med gröna avdrag och fixade med lån så att det skulle gå fort.

- Egentligen halkade vi in på ett bananskal. Vi fick även nys om att Jämtkraft hade ett avtal med Volkswagen och att jag skulle få ladda 1800 mil gratis om året hemma om jag valde dem. Så det hade jag ju lite i bakhuvudet också. Så det blir lite av en paketlösning, säger Kenneth Axelstén.

Lösningen med solcellerna passar familjen bra eftersom de bor i en stor villa.

- Vi gör av med ganska mycket el i den här kåken. Jag tror vi gör av med nästan 30 000 kwh. Och vi tillverkar 15 000 kwh. Så det hjälper till ganska mycket, säger Kenneth.

Kenneth och hans fru har valt att köpa elbilen på avbetalning. De ville slippa leasingavgiften och ha friheten att kunna köra obegränsat antal mil med bilen. Vid leasing får man oftast köra 1500 mil per år och deras hushåll kör mellan 2500-3000 mil. Vinterdäck och dragkrok var också med på önskelistan och det gjorde att leasingkostnaden skulle ha blivit högre än kostnader för räntor och amortering vid ett köp. Och eftersom de hade möjlighet att köpa bilen så kom de fram till att det skulle bli billigare för dem att helt enkelt äga bilen själva

- Ingen av oss är speciellt rädd för saker och jag kastar mig gärna ut och gör saker som inte andra gör. Jag kände att det inte var någon fara. Sedan är det ju ett etablerat märke. Om jag hade valt ett mindre etablerat märke hade jag nog bara leasat, för då vet du ju inte hur det ser ut om ett halvår. Men kommer jag ner till Berners om ett halvår så står ju Berners kvar, säger Kenneth.

Ett stort bagageutrymme är viktigt för Kenneth då han är musiker och måste få plats med mycket utrustning. ”Jag är med i två band. Bluesbandet ”Burn out” och ”HLG” som spelar 70-tals hårdrock”, säger Kenneth Axelstén.

Ett stort bagageutrymme är viktigt för Kenneth då han är musiker och måste få plats med mycket utrustning. ”Jag är med i två band. Bluesbandet ”Burn out” och ”HLG” som spelar 70-tals hårdrock”, säger Kenneth Axelstén.

Kenneth och Madeleine övervägde andra märken och provkörde flera elbilar innan de landade i ett beslut.

- Men ska jag lägga 700 000 kr på en bil då vill jag nog hellre att det står Folkvagn på bakluckan faktisk. Rent krasst. Speciellt om jag ska köpa den, säger Kenneth.

Varför valde ni just en ID.4?
- Jag är musiker och det första jag gör när jag tittar på en bil är att öppna bagageluckan för att se hur mycket som får plats. Jag är basist och det gör att jag har ganska stora högtalare och förstärkare som ska med till spelningarna. Och i den här bilen går allt in. Just att den är fyrkantig och rak bak och att det går att fälla ner sätena nästan helt plant gör att det är lätt att lasta och det funkar bra. Sedan är den snygg - riktigt fin. Allra helst GTX:en med de snygga lamporna bak. Och när det är rätt mycket pengar att lägga ut så ville vi ha ett känt märke som man kan lita på, säger Kenneth.

Familjens miljötänk syns på flera sätt i deras vardag. Solpanelerna på taket täcker stora delar av hushållets elförbrukning. De återvinner det som går och åker till återvinningsstationen med papper, pappersförpackningar, plast, metall, och glas. Och naturligtvis är det också en del av miljötänket att åka elbil.

- Vi måste ju åtminstone göra det vi kan. Sedan om det är en halv promille av alltihop så har vi i alla fall gjort det vi kan, säger Kenneth.

En av utmaningarna med att köra elbil är att familjen får planera lite mer. De buffertladdar gärna på natten för att inte riskera att stå med ett halvtomt batteri om det skulle hända något som kräver att de snabbt måste köra långt med bilen.

- Vi har sagt att om det är mindre än 15 mil kvar på bilen så ska den på laddning. Nu går det ju ganska fort att ladda hemma också, vår bil är fulladdad på 3,5 timme. Kommer jag på att jag ska åka till Sundsvall när jag vaknar så hinner jag ju ladda lite extra när jag käkar frukost också. Så det är ju inte kört. Men man får tänka sig för, säger Kenneth Axelstén.

Nu står den första vintern med elbil för dörren och elbilen var nyligen inne hos Berners person- och transportbilar i Sundsvall för att få en uppdatering och nytt batteri.

- Det är också en sådan grej som bara funkar. Man ringer ett samtal och så får man en tid direkt, inga problem. Och lånebil finns att låna. Det vet man ju inte hur det funkar på andra ställen. På en stor firma finns det ju möjligheter att få hjälp med mer än en sak. Det måste jag säga har funkat skitbra, säger Kenneth Axelstén.

Visst är Mikael Ruda er säljkontakt på Berners?
- Ja, jag känner honom egentligen inte personligen fast nu känns det nästan som det. Vi surrar ganska mycket. Den enda gången som jag inte har fått tag på honom var när han nyss hade fått barn. När jag fick veta att han var på BB - då förstod jag varför han var svår att nå, skrattar Kenneth.

Vilken är din drömbil?
- Hade du frågat mig för 20 år sedan hade jag nog sagt Dodge Challenger. Men idag vill jag åka bekvämt och jag vill att allt ska funka. Den bil jag kör idag är ganska nära drömmen. För den är mycket bil att köra med, har hög komfort och jag får plats med alla mina grejer. Jag kan inte drömma om så mycket mer faktiskt, säger Kenneth Axelstén.

Vad lyssnar du helst på i bilen?
- När jag är ensam i bilen blir det mest svårlyssnad progressiv rock som ingen annan vill lyssna på. Det blir mycket Dream Theater. Har jag frun med mig får jag inte lyssna på det, skrattar Kenneth.

Bilen är utrustad med en utfällbar dragkrok. ”Vi körde matjord på släp med den igår. Det har vi gjort många gånger nu och det funkar bra. Så klart drar det mer från batteriet då, vilket kan vara bra att tänka på”, säger Kenneth Axelstén.

Bilen är utrustad med en utfällbar dragkrok. ”Vi körde matjord på släp med den igår. Det har vi gjort många gånger nu och det funkar bra. Så klart drar det mer från batteriet då, vilket kan vara bra att tänka på”, säger Kenneth Axelstén.

Kenneths råd till blivande elbilsförare

"Titta på helheten med bilaffären"

  • Man får det man betalar för. Vi har provkört billigare elbilar och kommit fram till att det kan vara värt lite extra att kunna känna sig säker på att bilfirman man köper av står kvar nästa år. Det känns även tryggt att köpa från ett väletablerat bilmärke.
  • Fixa en helhetslösning. Se om det finns en smart helhetslösning för hitt hushåll. Bor du i villa har du till exempel möjlighet till laddning med laddbox hemma. Det finns mycket sådant att utnyttja. Vi får ladda visst många mil gratis via vår elleverantör som hade ett samarbete med bilmärket till exempel.
  • Rusta bilen för klimatet. Bor du i Norrland så behöver du undersöka hur elbilen är utrustad. För förvärmning av batteri till exempel så ska man se till att det sitter en värmepump i bilen i stället för ett elelement. Ett elelement som ska värma upp motorn drar fruktansvärt med el och minskar räckvidden. Värmefläkt är standard i elbilar från Volkswagen i Sverige.
  • Titta på helheten - inte bilpriset. Ja, 700 000 kan tyckas vara dyrt för en bil. Men mitt råd är att titta på helheten. Man lägger pengarna på bilen i stället för på skatt och drivmedel. Om du får betala 7000 kr i månaden i avbetalning på din elbil så får du tänka på att om du hade köpt en billigare bränslebil och haft en månadskostnad på runt 3000 kr så ska du köpa till bensin eller diesel till den också. Och då är du ju uppe i samma pengar. Så var det för oss. Och det är stor skillnad på skatten. För vår gamla bil fick vi betala 4500 kr i skatt per år. Nu betalar vi 360 kr. Dessutom fick vi en miljöbonus som gick att få då vi köpte bilen. Så tittar man på helheten så köper jag hellre en dyrare bil än att lägga pengarna på skatt och drivmedel. De pengarna kommer ju tillbaka till mig någon dag.

Läs även vår guide 5 smarta tips för en enkel vardag med elbil.

Är du osäker på om elbil är något för dig? Läs vår guide som listar fördelar och nackdelar med bränslebilar, hybrider och elbilar.