Artikel

Jemtel elektrifierar bilparken

För Jemtel är det en självklarhet att ställa om till eldrivet. Nu blir även deras långkörningar fossilfria tack vare tre nya ID. Buzz Cargo.

Margareta Björk

Margareta Björk

Content Manager

Självklart med elbilar

Det lokala elföretaget Jemtel elektrifierar sin bilpark med tre nya ID. Buzz Cargo. De har redan flera elbilar i sin fordonsflotta och kommer att vara bland de första i landet som får köra runt i Volkswagens nya elektriska transportbil.

Jemtel har ungefär 25 anställda i Östersunds och Krokoms kommun. De utför elinstallationer och laddlösningar till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och företag. Företagets VD, Johan Brink, har länge velat elektrifiera hela sin bilpark. Och nu kan han äntligen byta ut även sina dieseldrivna servicebilar som används vid långkörningar.

- I vårt miljöarbete så strävar vi efter att försöka göra så små fossila fotspår som möjligt och att byta ut vår bilpark till elbilar är för oss en självklarhet, säger Johan Brink, VD Jemtel.

Jemtels montör, Vegard, har fått testa hur arbetsdagen kommer att fungera med Id. Buzz Cargo.

Jemtels montör, Vegard, har fått testa hur arbetsdagen kommer att fungera med Id. Buzz Cargo.

Företaget har flera elbilar sedan tidigare. Och i vår får bilparken ett lyft med tre nya ID. Buzz Cargo från Berners person- och transportbilar i Östersund.

De nya eldrivna transportbilarna från Volkswagen har bland annat dragkrok som standardutrustning. Jemtel har även valt att inreda lastutrymmena med hyllor och lådor från Sortimo för att de ska funka ultimat som servicebilar.

Svårslagen räckvidd
I Jämtland, där Jemtel har sin bas, kan arbetsdagen innebära långa körsträckor med servicebilen. Det ställer stora krav på räckvidd och laddning. Så när ID. Buzz Cargo blev beställningsbar ville VD Johan Brink beställa tre transportbilar till företaget direkt. Och tanken är att komplettera med fler inom kort.

- Vi har ett ganska stort geografiskt område som vi verkar inom. Så det har varit svårt att byta ut våra dieselbilar på de montörer som åker lite längre sträckor. Ända fram tills nu säger Johan Brink, VD Jemtel.

Volkswagen ID. Buzz Cargo kan ta sig över 40 mil på en laddning och orkar dra upp till 1000 kg. Dessutom kan batteriet laddas från 5% till 80% på 30 minuter.

"Vi kortar vi ner ståtiden för montören vid laddaren vilket är bra."

Det var bland annat räckvidden och snabbladdningen som bidrog till att Volkswagen ID. Buzz utsågs till "Årets Elbil 2022" av Tidningen Elbilen i Sverige.

- ID. Buzz har betydligt längre räckvidd och att den klarar av att ladda 170kW är en väldigt stor fördel. Med den hastigheten på laddning så kortar vi ner ståtiden för montören vid laddaren vilket är bra för både slutkund och för oss som företag, säger Johan Brink, VD Jemtel.

Det var den långa räckvidden och snabbladdningen som gjorde att Jemtel valde ID. Buzz Cargo till sin verksamhet. ”Att det är en väldigt trevlig bil att åka i är ett plus i kanten,” säger Johan Brink, VD Jemtel.

Det var den långa räckvidden och snabbladdningen som gjorde att Jemtel valde ID. Buzz Cargo till sin verksamhet. ”Att det är en väldigt trevlig bil att åka i är ett plus i kanten,” säger Johan Brink, VD Jemtel.

Proffs på elbilsladdning
Efterfrågan på installation av laddboxar ökar stadigt. Jemtel installerar lösningar för elbilsladdning nästan dagligen. Både hos privatpersoner och företag. Och givetvis finns flera laddare utanför de egna lokalerna i Östersund.

För att installera en laddbox vid din bostad eller arbetsplats kan du kontakta en elektriker som kontrollerar fastighetens elsystem och ger förslag på en helhetslösning.

Det finns en mängd olika leverantörer och laddboxar att välja mellan. Med hjälp av en laddväljare kan du se vilken laddbox som kan passa just dig.

Läs även vår artikel där vi provkör Volkswagen ID. Buzz.