En guide till omsorg av din nya bil.
För oss är det viktigt att skapa förtroende genom att från början av en avtalsrelation vara öppen om vad som förväntas mellan parterna, inte minst hur bilen ska skötas under avtalstiden.
Viktigt att tänka på.
Vi förväntar oss att du som förare/brukare tar väl hand om bilen och följer våra rekommendationer. Underhåll och vårda bilen regelbundet både ut- och invändigt. Säkerställ att bilen servas i enlighet med tillverkarens serviceplan och alltid hos oss på Berners.
Denna skötselguide handlar i första hand om vad som ska göras för att inte råka ut för reparationskostnader vid återlämnandet av bilen. Detta då skick och slitage påverkar bilens andrahandsvärde. Grundprincipen är att skador på bilen skall åtgärdas löpande under den tid som den används och bilen ska återlämnas i ett skick där reparationer inte är nödvändiga.
"Tar du väl hand om bilen undviker du onödiga kostnader när det är dags att lämna tillbaka den"
Viktigt under avtalstiden.
Tar du väl hand om bilen undviker du onödiga kostnader när det är dags att lämna tillbaka den.
-
Säkerställ att bilen servas i enlighet med tillverkarens serviceplan och alltid hos auktoriserad märkesverkstad.
-
Underhåll och vårda bilen regelbundet både ut- och invändigt.
-
Om du råkar ut för en skada under avtalsperioden, ta kontakt med försäkringsbolaget för att anmäla skadan. Vänd dig sedan till en auktoriserad verkstad för eventuell åtgärd.
-
Håller du dig inom avtalad körsträcka undviker du övermilskostnad.
Viktigt inför återlämnandet.
Bilen ska återlämnas i avtalsenligt skick, i annat fall uppstår ersättningsskyldighet för leasetagaren. Vad som är accepterat som normalt respektive onormalt slitage ser du exempel på i denna sköteselguide.
När bilen återlämnas ska:
-
Serviceboken vara ifylld av vår verkstad från samtliga servicetillfällen.
-
Eventuella skador vara åtgärdade, skadeanmälan inskickad till försäkringsbolaget samt skadenummer ska bifogas.
-
Bilen vara rengjord in och utvändigt
-
Fordonshandlingar finnas tillgängliga (instruktionsböcker och servicebok).
All utrustning som fanns med vid leverans av bilen ska finnas kvar och vara intakta, t.ex.:
-
Samtliga nycklar.
-
Sommar- och vinterdäck.
-
Insynsskydd.
-
Nyckel till låsbara hjulmuttrar.
-
Varningstriangel.
-
Reservhjul.
-
Verktygssats.
-
Domkraft.
-
CD-skivor/minneskort till navigator.
-
Avtagbar dragkrok med tillbehör/nycklar.
-
Punkteringssats/däckreparationskit med kompressor.
Bedömning och skadereglering av din bil.
I samband med återlämnandet görs en besiktning av bilens skick, om inte annat har avtalats sker detta hos Berners som levererade bilen. Slitage som anses vara normalt debiteras inte. Slitage som däremot anses vara onormalt påverkar bilens värde och kommer därför att debiteras enligt det testprotokoll som upprättats.
Över–/undermil
När leasingavtalet upprättades och leasingkostnaden beräknades avtalades en beräknad körsträcka. Om den verkliga körsträckan avviker från den avtalade tillkommer/avgår en kostnad för de avvikande milen. För mer detaljer, se ditt avtal.
Ålder och körsträcka.
Denna skötselguide är utformad utifrån ett avtal på 36 månader, totalt 4500 mil. Ålder och mil påverkar bedömningen av:
-
Repor på karossen.
-
Stenskott.
-
Slitage på klädsel och inredning.
-
Slitage på ratt och växelspak.
Bedömningsvillkor – däck
Bedömningsvillkor - fälgar
Normalt slitage Mindre skador utan deformation av fälgen eller fälgkanten. Rost på muttrar eller bultar som inte påverkar funktion eller säkerhet.
Onormalt slitage Fälgar med deformerade kanter, sidokast, ovalitet, sprickor eller ojämnheter.
Onormalt slitage Reservhjul, låshylsor eller motsvarande utrustning saknas.
Bedömningsvillkor – lack och kaross
Normalt slitage
Enstaka mindre lackskador genom ytskikt som inte gått igenom till underliggande plåt eller plast. Det är dock helhetsintrycket av lackskador eller stenskott som avgör om skadorna accepteras eller ej.
Onormalt slitage
Repor som är längre än 100 mm eller flera repor på samma karossdel eller huv/dörr som inte går att polera bort. Reparationer/lackering som inte är fackmannamässigt utfört.
Normalt slitage Repor i lack som kan poleras bort.
Normalt slitage Mindre antal stenskott på motorhuv och front. Förenliga med ålder och körsträcka av bilen, utan genomslag ner till plåt eller underliggande plastmaterial.
Normalt slitage Max en mjuk buckla utan lackskada per panel eller karossdel där diametern eller storleken inte är över 20 mm. Det är dock helhetsintrycket som avgör om bucklan accepteras eller inte.
Bedömningsvillkor – grill och stötfångare
Bedömningsvillkor – rutor och lyktor
Bedömningsvillkor – backspegel
Normalt slitage Repor eller skrapskador med en längd eller diameter mindre än 30 mm, som inte tränger igenom lack eller ytskikt. Backspegelns funktion påverkas inte.
Onormalt slitage Repor eller skrapskador med en längd/diameter större än 30 mm, eller andra repor eller skrap märken som tränger igenom lack eller ytskikt.
Onormalt slitage Yttre backspegel med skadat glas (repor/sprickor), eller med defekt inställningsfunktion.
Bedömningsvillkor – klädsel och innertak
Normalt slitage Säten med spår av normal användning, med begränsat slitage efter i- och urstigning.
Normalt slitage Märken i innertak i begränsad omfattning, utan revor eller liknande skador i materialet
Normalt slitage Mindre missfärgning av innertak, orsakat av användning av takluckan eller jalusi.
Bedömningsvillkor – instrumentpanel, dörrar och golv m.m.
Normalt slitage Mindre märken i panel, växelspak eller liknande. Fästen efter mobilhållare eller liknande som kan tas bort utan kvarvarande synliga hål.
Normalt slitage Sliten eller smutsig kupé- eller gummimatta.
Normalt slitage Ratten har spår efter normal användning, men är i övrigt intakt, det vill säga inga skador, revor eller hål.