Sök efter

  • Audi
  • Peter
  • Takbox
  • Bilrekond
(Tryck på Esc för att stänga)

Audi säger farväl till Le Mans.

Satsar på Formula E istället.

Ny motorsportstrategi från Audi.

Nu satsar Audi på Formel E istället för WEC.

Audi ändrar riktning för märkets motorsportstrategi. I samband med säsongsavslutningen för 2016 avslutar premiummärket även engagemanget i långloppsserien FIA WEC, inklusive 24-timmars Le Mans. Audi går istället in med en fabrikssatsning i den helt eldrivna Formel E-serien.

Bild för Ny motorsportstrategi från Audi.

Inför 300 anställda på motorsportavdelningen meddelade Rupert Stadler, VD för Audi AG, under onsdagen det strategiska beslutet att satsa på områden som gör Audi konkurrenskraftig under kommande år. Styrelsen har därför fattat beslutet att avsluta Audis engagemang inom långloppsracing. Den samlade kompetensen hos alla experter som arbetat med motorsport i både Neuburg och Neckarsulm kommer i fortsättningen nyttjas delvis inom motorsport och delvis inom serieproduktion.

“Framtidens racing kommer att ske med eldrift”

Utökat samarbete med partnern Team ABT Schaeffler.

“Framtidens racing kommer att ske med eldrift” enligt Stadler. “När vi ökar andelen eldrivna bilar i serieproduktion, måste våra motorsportbilar ha en ännu högre grad av elektrifiering, de skall vara Audis teknologiska spjutspetsar.” Den första helt eldrivna racingserien matchar Audis strategi med att erbjuda helt eldrivna modeller på årsbasis med start från 2018. Audi är för närvarande inne i den största transformationsfasen i företagets historia. Engagemanget i FIA Formula E startar redan 2017 och racingserien anses ha den största potentialen för framtiden. Audi har därför utökat samarbetet med den befintliga partnern Team ABT Schaeffler Audi Sport inför säsongen 2016/2017. På väg mot ett fullt fabriksengagemang går tillverkaren nu in aktivt i den tekniska utvecklingen.

Ännu har inget slutgiltigt beslut fattats om engagemang i FIA World Rallycross Championship (World RX). Fram till nu har Audis engagemang varit begränsat till en viss stöttning av Mattias Ekströms privata Team EKS. En satsning som gav full utdelning där Mattias Ekström redan tagit hem världsmästartiteln för 2016 i sin Audi S1 EKS RX quattro. Audi utvärderar nu en möjligt utvidgning av engagemanget då elektrifiering finns på agendan även inom rallycrossen.

Berners nyhetsbrev

Tillstånd marknadsföring

Berners kommer att använda denna information om dina personuppgifter för att skicka ut Berners nyhetsbrev en gång i månaden. Klicka i och godkänn hur du vill bli kontaktad.

Du kan ändra dig när du vill genom att klicka på länken "Avregistrera dig" längst ner i mejlen som du får från oss eller genom att kontakta oss på [email protected] Vi lagrar dina personuppgifter säkert enligt GDPR. Uppgifterna du anger här kommer endast att användas för att mejla ut vårt nyhetsbrev. Besök vår hemsida för mer information om vår integritetspolicy. Genom att klicka nedan godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter enligt dessa villkor.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.